Levensverhaal

Een jaar geleden ben ik begonnen het levensverhaal van mijn vader op te schrijven. Ik heb hem geïnterviewd, me verdiept in de historische context en maak er nu een samenhangend geheel van. M’n moeder helpt me daarbij. 


Je moet wát met je tijd, zou je kunnen zeggen. Maar de aanleiding was serieus: mijn vader had longkanker gekregen en zijn dagen waren geteld. Het zijn er nog flink wat geworden, zijn laatste jaar liep beter dan iedereen had verwacht, artsen inclusief, maar op 12 maart 2018 is hij uiteindelijk overleden.

Wander voorop bij onze nieuwjaarsduik in 2010

Het leven van Wander, mijn vader, mag een bijzonder verhaal worden genoemd. Hij is geboren in een ongelooflijk armoedig milieu, letterlijk en figuurlijk; hij heeft een aantal opmerkelijke beroepen uitgeoefend, van havenarbeider tot striphandelaar, van visser tot baggerboer in Afrika en Azië; en hij  heeft zich in de tweede helft van z’n leven op een Japanse krijgskunst gestort met zoveel talent en toewijding dat hij het tot zeer hoog niveau heeft gebracht, sensei vierde dan. Daarnaast reflecteert zijn geschiedenis in hoge mate de geschiedenis van Nederland: de laatste veenarbeiders, de oorlog, de hippiebeweging en de underground, de toonaangevende Nederlandse baggerindustrie, je vindt het allemaal terug. Dat maakt het levensverhaal van Wander in mijn ogen dubbel de moeite waard om bewaard te blijven.

De bedoeling is om er, uiteindelijk, een stapel papier tussen twee kaften van te maken, een boek dus. Maar aangezien we in het digitale tijdperk leven heb ik ook een weblog aangemaakt waarop ik steeds hoofdstukken plaats. Wie mee wil lezen met dit feuilleton is van harte welkom. Het is echter een besloten site – niet omdat het geheim moet blijven, maar omdat het verschil tussen een verhaal delen met geïnteresseerden en een verhaal wereldwijd googlebaar maken nét wat te groot leek. Stuur me daarom een berichtje en je krijgt van mij het adres van de site.

Overigens, dit project zou onmogelijk zijn zonder de steun van m'n moeder, voor wie Wander's levensverhaal, na vijftig jaar huwelijk, voor een groot deel ook de hare is. Ze is aanwezig bij de interviews, reconstrueert, speurt internet af en typt alle gesprekken woordelijk uit, een reuzeklus.

Inmiddels zijn we gevorderd tot 1986.

1. De heeren van het veen (25-feb)
2. De wijk naar Friesland 1 (14-mrt)
3. De wijk naar Friesland 2 (15-mrt)
4. De familie Hoen (19-mrt)
5. Oorlog (5-apr)
6. Wannie (16-apr)
7. Ca va seul (16-apr)
8. Voor het gewin (8-mei)
9. Kamp de Tol (17-mei)
10. 'Zo jongen...helemaal alleen gedaan?' (24-mei)
11. Toen wij naar Rotterdam vertrokken (14-jun)
12. Niet druppele...doorzeiken! (25-jun)
13. Numéro quatre-vingt-dix-huit (27-jun)
14. Yvonne (3-jul) 
15. In deze bajes zit geen gajes (11-jul) 
16. The times they are a-changin' (19-jul)
17. Ankie (6-sep)
18. Elégie prénatale (13-sep)
19. De Kelder (25-sep)
20. De Vrije Pers (25-sep)
21. 'Zou best kunnen' (4-okt)
22. Comic House (16-okt)
23. 'We zijn hier pas echte bezienswaardigheden' (23-okt)
24. Zo'n reisje langs de Rijn (13-nov)
25. Het zilver van de zee (30-nov)
26. 'Wil je m'n kinderen even tellen?' (11-dec)
27. Moddergeuzen (23-dec)
28. Mister Wonder (15-jan)
29. Tussentijd (29-jan)
30. Alhadji (12-feb)
31. Ghana must go (19-feb)
32. Singapore (7-mrt)
33. Thuis (28-mrt)
34. 'Nóg een afdeling...durf je dat?'  (11-apr)
35. De kunst van het opzij stappen  (1-mei)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten